طراحي وب سايت
طراحي وب سايت و اپليكيشن موبايل

به مشكلي در برنامه‌اي برخورده‌ايد؟ كتابخانه‌اي كار نمي‌كند؟ خطايي را دريافت كرده‌ايد؟ برنامه كامپايل نمي‌شود؟ برنامه آنطور كه مدنظر شما است رفتار نمي‌كند؟ براي طرح اين مسايل، صرف عنوان كردن «برنامه كار نمي‌كنه» يا «خطا مي‌ده» منزلت خودتان را تا حد يك كاربر عادي تازه كار تنزل داده‌ايد. در ادامه ساختار يك گزارش خطاي خوب را بررسي خواهيم كرد، تا شما را سريعتر به مقصودتان برساند و همچنين كار پيگيري برنامه نويس يا برنامه نويس‌هاي مسئول را نيز مقداري ساده‌تر كند.

كارهاي لازم پيش از طرح سؤال

    سعي كنيد انجمن‌هاي مرتبط را يكبار بررسي و جستجو كنيد.
    عين خطاي دريافتي را در گوگل جستجو كنيد. اگر از برنامه‌ها يا كتابخانه‌هاي معروف و متداول استفاده مي‌كنيد، يكي از مزيت‌هاي مهم كار با آن‌ها، «تنها نبودن» است! يقين داشته باشيد خطايي را كه دريافت كرده‌ايد پيشتر توسط ده‌ها نفر ديگر در سايت‌هاي مختلف مطرح شده‌اند و بالاخره با بررسي آن‌ها مي‌توان به پاسخ رسيد.
    شايد راهنماي برنامه در اين مورد خاص مطلبي را عنوان كرده است.

و ... به صورت خلاصه بايد بتوانيد به اين سؤال پاسخ دهيد: «خودت چكار كردي؟». حداقل نشان دهيد كه فرد حاضر و آماده طلبي نيستيد و پيشتر يك حداقل تقلايي را انجام داده‌ايد.

كجا بايد سؤال پرسيد؟

    اگر به انجمني براي طرح سؤال خود مراجعه كرده‌ايد، حتما زير شاخه صحيحي را انتخاب كنيد تا سؤال شما بسته نشود يا كلا حذف نگردد. براي مثال سؤال ASP.NET را در بخش سي‌شارپ نپرسيد يا برعكس يا اگر سايتي مقاله‌اي را منتشر كرده، ذيل آن در مورد نحوه بك آپ گرفتن از اكانت توئيتر خود سؤال نپرسيد!
    اگر پاسخي را دريافت كرديد، ادامه بحث را ذيل همان مطلب پيگيري كنيد و مجددا مطلب جديدي را ايجاد نكنيد.
    اگر تا نيم ساعت بعد جوابي را دريافت نكرديد، كل بخش‌هاي يك سايت را با ارسال پيام خود اسپم نكنيد. يكبار ارسال يك سؤال كافي است. اكثر اين سايت‌ها حالت يك «چت آفلاين» را دارند. به اين معنا كه ابتدا پيغام خود را مي‌گذاريد، اگر مدتي بعد (ممكن است چند ساعت بعد) شخصي آن‌را مشاهده كرد و قادر به پاسخ دهي بود، به شما كمك خواهد كرد. بنابراين اگر سريعا به جواب نرسيديد، نه كل سايت را اسپم كنيد و نه ... شروع به رفتارهاي ناشايست كنيد. اينكار با فرياد كشيدن وسط يك جمع تفاوتي ندارد. اشخاص مرتبط همواره آنلاين نيستند؛ ضمنا ممكن است واقعا پاسخي براي يك سؤال نداشته باشند. منصف باشيد.
    از ايميل‌هاي خصوصي افراد يا قسمت پيام‌هاي خصوصي سايت‌ها براي ارسال سؤالات شخصي استفاده نكنيد. ايميل خصوصي، مخصوص كارهاي شخصي است. قسمت پيام‌هاي خصوصي يك سايت عموما مخصوص رسيدگي به مشكلات كاربري است. اين تصور را نداشته باشيد كه اشخاص مشاور شخصي رايگان پروژه‌هاي تجاري شما هستند.
    بهترين محل براي پرسيدن سؤالات مرتبط با يك پروژه خاص، mailing list يا انجمن گفتگو و يا issue tracker آن پروژه است. وقت خودتان را با ارسال خطاهاي يك پروژه خاص، در يك انجمن عمومي و همه منظوره تلف نكنيد. كمي جستجو كنيد كه سايت اصلي پروژه كجا است. بعد دقت كنيد آيا جايي براي پرسش و پاسخ دارد يا خير. اكثر پروژه‌هاي خوب، مكاني را جهت جمع آوري بازخوردهاي پروژه خود، اختصاص مي‌دهند.

چطور بايد سؤال پرسيد؟

سؤال فني خوب پرسيدن هم يك هنر است؛ كه تعدادي از مشخصه‌هاي مهم آن‌را در ذيل مرور خواهيم كرد:

    عنوان مناسبي را براي سؤال خود انتخاب كنيد. «لطفا كمك كنيد» يا «من مشكل دارم» يا «مشكل در پروژه»، عموما واكنش‌هاي تندي را به همراه دارند؛ و تا حد ارسال اسپم در يك سايت بي‌كيفيت تلقي مي‌شوند. ضمن اينكه انتخاب عنوان‌هاي مناسب، جستجوهاي بعدي را در سايت ساده مي‌كنند و كمك بزرگي خواهند بود به افراد بعدي.
    محيطي را كه خطا در آن رخ داده است، توضيح دهيد. ذكر IIS تنها كافي نيست. كدام نگارش آن؟ در كدام ويندوز؟ براي مثال شماره نگارش كتابخانه يا نرم افزار مورد استفاده را ذكر كنيد. شايد خطايي كه گرفته‌ايد در نگارش بعدي آن برطرف شده است. ذكر شماره نگارش VS.NET يا شماره نگارش دات نت مورد استفاده، سيستم عامل و كلا توصيف محيط بروز خطا، عموما بسيار مفيد هستند.
    حتما كل خطاي دريافت شده را ارسال كنيد. اگر در يك برنامه C خطايي حاصل شود، احتمالا شكلي مانند Error 0xABCD را دارد. اما استثناءهاي دات نت به همراه stack trace و حتي شماره سطر خطاي حاصل نيز هستند. همين مساله مي‌تواند به خطايابي نهايي بسيار كمك كند.
    سؤال خود را طوري مطرح كنيد كه شخص مقابل بتواند آن‌را در كمترين زمان ممكن «باز توليد» كند. براي مثال ذكر خطاي دريافتي بسيار خوب است. اگر داده‌اي كه سبب بروز اين خطا شده است را هم ارسال كنيد، مفيد‌تر خواهد بود؛ يا اگر دستور پاور شل خاصي در كنسول نيوگت خطا مي‌دهد، صرفا عنوان نكنيد كه جواب نگرفته‌ايد. چه دستوري را اجرا كرده‌ايد؟ چه خطايي را دريافت كرده‌ايد؟ ساختار پروژه شما چيست؟ آيا شخص مقابل مي‌تواند بر اساس اطلاعاتي كه ارائه داديد يك آزمايش شخصي را تدارك ببيند؟ آيا مي‌تواند آن‌را با توضيحات شما مجددا توليد كند؟

زمان باز توليد خطا را هم مدنظر داشته باشيد. براي مثال اگر بتوانيد قطعه كدي را ارائه دهيد كه در كمترين زمان ممكن، صرفا با كپي و پيست آن در VS.NET قابل كامپايل باشد، بسياري علاقمند به پاسخگويي به شما خواهند شد. در غيراينصورت آنچنان انتظار نداشته باشيد كه شخص پاسخ دهنده وقت زيادي را براي رسيدگي به جزئيات سؤال شما صرف كند؛ يا مدتي مشغول به تهيه يك مثال جديد بر مبناي توضيحات شما شود.

حجم كدهاي ارسالي شما نيز در اينجا مهم هستند. كل پروژه خود را ارسال نكنيد! سعي كنيد يك مثال كوچك را كه بتواند سريعا خطاي مدنظر شما را بازتوليد كند، ارسال كنيد و نه بيشتر. همچنين كدهايي كه براي اجرا نياز به GUI نداشته باشند نيز در اين حالت اولويت دارند.

و به صورت خلاصه، خودتان را بجاي پاسخ دهنده قرار دهيد. آيا با چند جمله‌اي كه ارائه داده‌ايد، مي‌توان انتظار پاسخي را داشت يا خير.

    ايميل شخصي خود را در انتهاي پيام ارسال نكنيد. كسي اهميتي نمي‌دهد! اگر سؤال شما پاسخي داشته باشد، همانجا دريافت خواهيد كرد و نه در ميل باكس شخصي.
    املاء و انشاي متني را كه ارسال مي‌كنيد، يكبار بررسي كنيد. اگر براي شما اهميتي ندارد كه چه كلمات و جمله بندي را بايد بكار برد، براي شخص مقابل هم آنچنان اهميتي نخواهد داشت كه زياد وقت صرف كند.
    از بكار بردن smileyهاي بيش از حد يا قرار دادن تعداد علامت تعجب‌هاي بيش از حد خودداري كنيد. اين موارد عموما به مسخره كردن شخص مقابل تفسير مي‌شوند.
    در بدو امر فرياد نكشيد كه «باگ» پيدا كرده‌ايد؛ خصوصا اگر به mailing list اختصاصي يك پروژه پيامي را ارسال مي‌كنيد. چون اگر مشكل شما واقعا باگ نباشد، بيشتر يك توهين تلقي خواهد شد و در دفعات بعدي پاسخ دادن به شما به صورت ضمني مؤثر خواهند بود؛ يا جواب نمي‌گيريد و يا جدي گرفته نخواهيد شد.
    هدف از كاري را كه مشغول به انجام آن بود‌ه‌ايد را نيز ذكر كنيد. ذكر خطاي دريافتي بسيار مفيد است اما اگر بتوانيد يك ديد كلي را نسبت به كاري كه مشغول به آن بوده‌ايد، ايجاد كنيد، شايد پاسخ بهتري را دريافت كنيد. براي مثال جهت رسيدن به هدف و مقصود شما بهتر است از روش ديگري استفاده كنيد.
    پس از اينكه پيامي را دريافت كرديد، يك حداقل واكنشي را ارسال كنيد. مثلا خوب بود؛ كمك كرد و يا مفيد نبود. همين واكنش‌ها در آينده به كمك نتايج جستجوهاي انجام شده خواهند آمد و اشخاص بعدي حداقل خواهند دانست كه پاسخ داده شده صحيح بوده است يا خير.

منبع

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۰۳:۵۹ ] [ امامي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 41
دیروز : 6
افراد آنلاین : 1
همه : 1802
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب